Få en kostnadsfri SEO analyse

Vår SEO sjekkliste vurderer:

  • Søkeord
  • Synlighet i Google
  • Struktur
  • Teknisk 
  • Title tags, metadata
  • Bilder
  • Hastighet
  • Sikkerhet

Andre anbefalte analyser

Hva er en SEO-analyse?

En SEO-analyse er en omfattende gjennomgang av en nettside for å evaluere og forbedre dens synlighet og rangering i søkemotorer. Analysen innebærer en nøye vurdering av nettsidens innhold, struktur, ytelse og relevans i forhold til viktige søkeord. Målet er å identifisere svakheter og muligheter for optimalisering, slik at nettsiden kan tiltrekke seg mer organisk trafikk fra søkemotorer som Google, Bing og Yahoo. I tillegg kan analysen inkludere en konkurrentundersøkelse for å forstå hvordan konkurrentene rangerer og hva som kan gjøres for å forbedre nettsidens posisjon. Resultatene fra analysen brukes til å utvikle en strategi for SEO som kan omfatte endringer i innhold, metadata, nettsidestruktur, lenker og andre relevante faktorer. Hos Launchpoint får du en grundig gjennomgang med en erfaren SEO-konsulent.

Hva inneholder en SEO-test?

Innholdet i en SEO-analyse kan variere mellom forskjellige byråer og konsulenter. En typisk sjekkliste for en SEO-analyse inkluderer:

  • Nåværende synlighet i Google på viktige søkeord
  • Søkeordanalyse
  • Sjekk av tekst og innhold for relevans
  • Teknisk gjennomgang
  • Struktur og navigasjon
  • Lesbarhet og indeksering
  • Metadata, tittel-tagger og URL-analyse
  • Kvalitet og relevans på eksterne lenker
  • Responsivt design for mobil og nettbrett
  • Sitemap-analyse
  • Lokal SEO
  • Optimalisering av bilder og filer
  • Sikkerhet (SSL-sertifikat)
  • Brukervennlighet og enkel navigering
  • Konverteringsrateoptimalisering (CRO)
  • Konkurrentanalyse

Andre gratise SEO-analyser

Det finnes flere gratis verktøy for SEO-analyse, inkludert:

  • Rank Math
  • Neil Patel SEO
  • Semrush
  • Yoast SEO
  • Ahrefs
  • SEO Site Checkup
  • Seobility
  • Website SEO Checker

Hvilke bedrifter har fordeler av en SEO-audit?

Først og fremst bedrifter som selger varer eller tjenester online! Men enhver virksomhet som drar nytte av synlighet på nett, anbefales å gjennomføre en SEO-analyse av nettsiden for å identifisere videre muligheter for optimalisering og vekst. Søkemotoroptimalisering er en av grunnpilarene i digital markedsføring. Eksempler på bransjer som kan dra nytte av dette inkluderer:

  • Nettbutikker og e-handelsplattformer
  • Lokale bedrifter som selger varer eller tjenester i et begrenset geografisk område
  • Tjenesteleverandører
  • B2B-firmaer
  • Helse og velvære
  • Turisme
  • Utdanningsinstitusjoner

Ulike typer av SEO analyser

En SEO-audit vil variere i størrelse og omfang, avhengig av hvor stor nettsiden er. Det er vanlig å skille mellom tre typer analyser:

  1. For nettbutikker
  2. For lokale vare- eller tjenestetilbydere
  3. For nasjonale vare- og tjenestetilbydere

SEO-analyse for nettbutikker

En SEO-analyse av en nettbutikk krever en detaljert audit, fordi det er flere sider som må gjennomgås. Konkurransen på viktige søkeord er ofte høyere, og det stilles strengere krav til søkemotoroptimalisering. For en nettbutikk er det viktig å ha synlighet på både kategorisider og produktsider, og en strukturert tilnærming til søkeoptimalisering er essensiell. Riktig organisering og struktur er viktig for at Google enkelt kan lese siden. Hos Launchpoint tilbyr vi en gratis test også for netthandel, men vi anbefaler en mer dyptgående analyse.

SEO-analyse for lokale vare- og tjenestetilbydere

For virksomheter som selger varer eller tjenester lokalt, er lokal SEO et fokusområde. Her er det avgjørende å ha god synlighet på lokale søkefraser, som «tannlege Drammen» eller «hotell Oslo». En lokal SEO-analyse vurderer hvor synlig bedriften er i dag, og hvilke tiltak som kan gjøres for optimalisering. Vi sjekker nettsiden og andre digitale plattformer som virksomheten har. Audit for firmaer som betjener begrensede geografiske markeder er mindre komplekse enn for nettbutikker.

SEO-analyse for nasjonale vare- og tjenestetilbydere

Mange bedrifter selger produkter eller tjenester nasjonalt, som varer på skreddersøm (f.eks. tepper eller madrasser), eller advokat- og regnskapstjenester. Det er viktig å ha fokus på å bli synlig i organiske søk på viktige søkeord for ens bransje. En slik SEO-analyse vil være lik en SEO-sjekk for nettbutikker, men mindre kompleks.

SEO-analyse for økt synlighet og trafikk

Gjennom vår SEO-sjekk og audit, avdekkes tiltak for bedre synlighet i Google og andre søkemotorer. Vår SEO-ekspert gjennomgår de aspektene som mest effektivt bidrar til høyere rangering på viktige søkeord. Launchpoint hjelper små og mellomstore bedrifter med søkeoptimalisering på nett. Vi har solid erfaring med lokal SEO og synlighetsoptimalisering for nettbutikker. Som et fullservice digitalbyrå utfører vi alle tjenester virksomheter trenger for å vokse på nett. Profilering, merkevarebygging, SOME, annonsering og markedsføringsstrategi. Med kostnadseffektive metoder øker vi salg og omsetning for din bedrift. Kontakt oss for en kostnadsfri konsultasjon for din virksomhet. Vi ser frem til å hjelpe dere!

Skroll til toppen